dinsdag 6 december 2011

Vliegen

De KLM gaat passagiers de mogelijkheid bieden zelf te kiezen naast wie ze willen zitten, zo meldt de krant. Ze denkt zo ‘fans van een bepaalde popster’ en mensen met hetzelfde ‘interessante beroep’ te koppelen. Dat zou lange, saaie vlucht veel aangenamer maken.

Voorop gesteld: ik hou van m’n rust die enkele keer dat ik vlieg. Wie er naast me zit, maakt mij dan niet veel uit. Een buurman stoort zelden. Zolang het niet in zichzelf praat en geen al te onwelriekende lichaamsgeuren met zich meedraagt, valt het uitstekend te negeren.

Wat er achter en vóór je zit, is veel moeilijker in de hand te houden. Opvallend vaak zijn dat echter alleengaande reizigers met oordoppen, dan wel mensen die elkaar al zó lang kennen dat alle gesprekken wel zijn gevoerd. Meestal is er dus niets aan de hand.

Dat dreigt nu te veranderen. Opeens zitten er twee Dries Roelvink-fans achter je. Die dat van elkaar weten! Of twee fanatieke wijnconnaisseurs die een vlucht naar New York (zes uur) met gemak volpraten. Met vóór je hun echtgenotes, die elkaar ook hebben gevonden: ,,Zelf houd ik niet zo van wijn...’’ ,,Nee, ik óók niet...’’

In gedachte sta ik aan de KLM-balie en hoor een reiziger voor me: ,,"Doet u mij alstublieft iemand die mijn voorliefde voor techniek, semtex en ontstekingen deelt. Dan is die vlucht vast voorbij voor we er erg in hebben. Dank u..."

(ook geplaatst in de rubriek 60 Seconden in HD)

Geen opmerkingen: