donderdag 12 juli 2012

Schalklink



De nieuwe fietsonderdoorgang bij de Buitenrustbruggen krijgt een naam. B en W maakten het gisteren bekend. ’Schalklink’ gaat hij heten.
Pardon?! Nee, echt!
Wie verzint zoiets?, was mijn eerste reactie. En dat was niet uit bewondering. Daarna: Waarom überhaupt een naam?
’De betrokkenen (hulpdiensten, TNT Post, gemeentelijke afdelingen, e.a.) ontvangen daags na besluitvorming informatie over dit besluit’, zo meldt de nota. Hoe zou dat bericht vandaag precies ontvangen zijn bij TNT Post? Met gejuich? Het is niet zo dat er iemand langs die fietsonderdoorgang woont, laat staan dat daar post voor is. Of zullen wij, bij wijze van grap...? Neuh.
Ik kauwde nog even op die naam. Schalklink. Goed, als het beestje dan toch een naam moet hebben: het betreft hier inderdaad een link (verbinding, schakel) naar Schalkwijk, mijn geboortewijk.
In de andere betekenis van het woord klopt de naam ook, bevestigde de Fietsersbond nog onlangs. Vanwege de krappe bocht gaan hier nogal wat fietsers onderuit. Bloedlink, die Schalklink.
Ondertussen vind ik het nog steeds een vondst: een fietspad onder een brug door, dat láger ligt dan het wateroppervlak. ’Link!’, zouden mijn broer en ik vroeger hebben geroepen. In de betekenis die het alleen in delen van Noord-Holland heeft: ’Gaaf! Spannend!’
Schalklink dus. Vooruit. Een verbazingwekkend lelijke, maar verder prima naam.

(Eerder geplaatst in de rubriek 60 Seconden in HD van 12 juli)

1 opmerking:

Chielie zei

Er komt vast post voor. Van lieden die de Jeugdzorg met kluitje in riet willen sturen enzo. Die geven ook garageboxen op, als adres.