vrijdag 26 augustus 2016

Droog

De trein van 9 over 1 maakt nog maar net aanstalten om Zandvoort te verlaten als de conducteur de coupé al binnen komt zetten voor de vervoersbewijzencontrole, zoals dat tegenwoordig heet. Een welluidend en welgemeend 'Goedemiddag!' vult de langzaam in beweging rollende ruimte.
Maar de verwelkoming is niet het enige dat hij met zijn reizigers wil delen. Hij wil nog iets anders kwijt, zo is in zijn ogen te lezen. ,,Dit is de enige plek in Nederland waar het momenteel droog is!'', meldt hij. De verwondering in zijn stem is hoorbaar. ,,Ik ben vandaag al overal geweest'', zo gaat hij verder. ,,Zwolle, Utrecht, Eindhoven, Enkhuizen. Alleen híer is het droog. Onvoorstelbaar...'' Dan verlaat hij de coupé weer voor de volgende.
'Die is kennelijk al vroeg begonnen', bedenk ik me, terwijl het perron uit zicht verdwijnt. Maar, vraag ik me dan ineens af, heeft deze man me nu zojuist uitgelegd dat ik een enorme fout heb begaan? Dat ik in Zandvoort had moeten blijven, uilskuiken die ik er ben! Regen in het hele land! Behalve in Zandvoort!
Donkere wolken spelen een grimmig schimmenspel boven Middenduin, boven het station van Overveen, boven het torentje van de voormalige Heilig Hartkerk aan de Kleverparkweg, zie ik door het raam. Maar niks hoor. Het is 10 voor half 2 en ook in Haarlem is het droog.

Eerder geplaatst als 60 seconden in HD van 23 augustus

Geen opmerkingen: