maandag 6 oktober 2008

Paddo's

Een beetje in het verlengde van een deel van mijn vakantie in Schotland heb ik gister mijn weekenddienst voor de krant ingevuld met de Paddenstoelendag op landgoed Elswout in Overveen. In Schotland was het stukken droger, kan ik u vertellen.
Vanwege het weer was het aantal bezoekers, zeker in de jongste leeftijdsgroepen, bijzonder veel lager dan verwacht. En dat was wel zo prettig. Aldus bevond ik me in een groepje van zes montere vijftig- en zestigers, die ik zou willen omschrijven als het type doorgewinterde Vroege Vogels-luisteraar. Verpakt in uitstekend wind- en regenwerend materiaal, de loep en het zakspiegeltje (!) binnen handbereik.
Zoals zo vaak, bleek ook nu dat echte hobbyisten altijd leuk zijn, ongeacht hun liefhebberij. De wijze waarop hun passie zich vertaalt in een geheel eigen lingo is een genot op zich. In Schotland trof ik in de stoomrein tussen Ft. William en Mallaig iemand die alles maar dan ook alles van treintjes wist, en een geheel nieuw vocabulair landschap ontvouwde zich aan me.
Met paddenstoelen kan het ook, weet ik nu. Ooit iemand bij het zien van een grauwig stuk schimmel gepassioneerd deze zin horen uitpreken: 'Dit lijkt wel een beetje op een kaaszwam, maar dat is het toch niet! Een kaaszwam is veel kaziger..'? Bij mij vormt zich op zo'n moment vanzelf een enorm blije glimlach.

Wat is wat, weet u het?


Dan ga ik NU een nieuwe compu kopen!

Geen opmerkingen: