zondag 2 mei 2010

Parkeer-ellende

Het is echt niet meer te doen. Je kunt er grappen over maken, maar eigenlijk zijn ze ongepast. Haarlem is een parkeer-hel.

Ik heb ze lang niet geloofd, de onheilsprofeten die beweerden dat je in Haarlem nergens kunt parkeren. Dat de stad daarmee zijn eigen economische ondergang tegemoet holt. De winkeliers die het bijltje erbij neergooien omdat het zo gewoon niet langer meer gaat.
Ik had mijn twijfels, maar ik snap dat het niet meer dan logisch is, een redding voor de stad, dat het nieuwe college van D66, PvdA, GroenLinks en VVD in hun coalitieakkoord hebben opgenomen dat de parkeergarage aan de oostkant van het centrum, waar al zo vaak over gepraat is, er nu echt snel moet komen.

Ik fietste op weg naar de krant deze koopzondag even voor twee uur via diezelfde oostkant de stad in en u wilt niet weten wat voor parkeerleed, welk 'n ondraaglijke nood, ik zag.

Wat zegt u? U wilt t wel weten? Oké... maar leg het nou niet verkeerd uit hè? De nood is hoog, begrijpt u...


Een hele garage vol! Goed, die andere helemaal niet, maar toch...


De Nieuwe Gracht, bomvol!












Uit pure nood parkeren in de Jansstraat, oké t mag niet maar waar dan?

In de Jansstraat, inderdaad. Waar ze die rare klinkertjes hebben neergelegd. Waarom? Geen idee. Er staan elke dag auto's op die klinkers. Waarom mag dat eigenlijk niet? U zegt?
Tja, als de gemeente dit soort uitlegtegels aanlegt, op plekken waar ze niet te lezen zijn... 
Gelukkig komt er weer een parkeergarage. De nood is aangetoond.


Serieus: kan iemand, gewoon iemand, een betrokken raadslid ofzo, één van Bernts nijvere handhavers vragen om in godsnaam ervoor te zorgen dat er, desnoods maar één dag per week, géén kutauto's een van de allerleukst gerenoveerde straten van de Haarlemse binnenstad illegaal verkloten? Dat het domme volk dat zich automobilist noemt niet zijn smerige wielen op een van de leukste  nieuwe plaveisels van het centrum neer flikkert? Onze Bernt was toch van het handhaven? Houdt toch van deze mooie stad? En we hebben nu toch eindelijk een coalitie die niet blind voor gemotoriseerd blik gaat? Nou dan!

En anders, Suzanne: zift muggen, zift in hemelsnaam muggen... Want ik heb zo langzaamaan zo'n vreselijke zin drieletterige woorden in bepaalde lak te krassen. Mijn parkeerleed  is zo langzamerhand inderdaad ondraaglijk.

1 opmerking:

kix zei

Moeten ze van parkeerbeheer eens komen kijken hier in Brighton! Heel effectief en efficient :-) In NL had ik nooit parkeerboetes en hier heb ik er al 4 gehad... Het 'leuke' is dat als je binnen 2 weken na overtredingbetaalt, je een 'korting' krijgt van 50%. Mij inspireerdedat wel om meteen te betalen!