zaterdag 7 januari 2012

Tandarts

Vrije tandartstarieven, concurrentie, meer keuze voor de cliënt. Het klinkt allemaal fantastisch. Maar in de praktijk blijkt de vrije marktwerking in de gaatjesboorindustrie even beroerd uit te vallen als we eerder zagen in het openbaar vervoer, de ziektekosten en de energielevering. De klant ziet door de bomen amper nog het bos en is aan het eind van het liedje duurder uit.
Hoe zou dat in België zijn? Kunnen we vluchten, de grens over? Met een kleine twee uur ben je er...
Ik kom daarop, omdat ik afgelopen zomer op een rondreis door Midden-Europa, tussen Boedapest en Wenen in Sopron terecht kwam. Het Hongaarse plaatsje tegen de Oostenrijkse grens was op 19 augustus 1989 wereldnieuws toen daar na een vredelievende demonstratie Oost-Europeanen de eerste fysieke scheur in het IJzeren Gordijn forceerden en met honderden tegelijk de grens overstaken.
De aansluiting met het Westen heeft het stadje geen windeieren gelegd. Er is zelfs een kleine toeristische industrie. Al is er - opvallend genoeg - niet één winkel te vinden met ansichtkaarten. Er zijn daarentegen wel heel veel tandartspraktijken. In het uurtje dat ik moest wachten op mijn trein om mijn reis te vervolgen besloot ik er een aantal te fotograferen. Ik kwam tot 41 tandartsbordjes. Het was dat toen mijn trein ging. Sopron blijkt een stad met de hoogste tandartsdichtheid ter wereld. Weners trekken massaal de grens over om hier - in het goedkopere Hongarije - hun gebit te laten verzorgen. Kijk, dat is marktwerking!

Zaterdag 7/01 ook verschenen in de rubriek 60 Seconden in HD


PS: Terwijl er best een leuke ansichtskaart inzit, an sich...


Geen opmerkingen: