maandag 12 mei 2008

Zwervende s-en

Ik kwam erop vanwege een bericht op de weblog van Lidia. Of eigenlijk was het de daarop afgebeelde ansichtkaart die ze cadeau had gekregen bij het in de prijsvraag van Raarlems Dagklads gastcolumnist Harrie gewonnen koningswater. Het viel mij op dat die kaart als locatieaanduiding Tempelierstraat aangaf, terwijl een beetje Haarlemmer weet dat het TempelierSstraat is - met dubbel 's'.
Harrie voegde daaraan toe dat de 's' ook al van het Wilsonsplein dreigde te verdwijnen, nu busmaatschappij Connexxion die 's' uit zowel het busboekje als van de website en het bushokje had geschrapt. Harrie roept op tot actie daartegen. Als hij mij tijd en plaats noemt, maak ik het spandoek.
Maar waarom nu dat allemaal hier vrijwel integraal herhaald? Welnu, omdat ik er op wil wijzen dat het ook andersom gebeurt. Bij mijn wandeling langs het Spaarne (elke woensdag een etappeverslag in Haarlems Dagblad) viel me een paar weken geleden op, dat op een van de straatnaambordjes op de Friese Varkenmarkt een 's' was binnengeslopen waar hij helemaal niet hoort. De Friese Varkenmarkt is altijd s-loos geweest. Niks 's' verdwenen, 's' erbij!
En nu vraag ik me toch af: zou een en ander met elkaar in verband staan? Zouden de s-en stilletjes door Haarlem aan het zwerven zijn geslagen?

1 opmerking:

Harrie zei

xLeuk! Wat zou het mooi zijn als het saldo van alle toegevoegde en verdwenen s-en nul is. Vandaag nog een paar honderd meter omgelopen om te kijken of op de straatnaambordjes Koningsstraat of Koningstraat stond...