zondag 16 november 2008

Bloedmobiel

Ik moet nog vijf maanden voordat ik weer een nieuwe mag, want ik heb mijn Sony Ericsson C902 pas vier maanden, maar ik zal die bedenktijd dan ook heel hard nodig hebben, weet ik nu.
Tot nu toe was het zo dat ik me bij de aanschaf van een nieuw mobieltje allereerst druk maakte over het best bij mij passende abonnement (100 belminuten, 200, 300? 150 smsjes, 250 of wellicht 1000...?) En dan kwam de vraag: wat moet mijn telefoon kunnen behalve bellen en hoe moet hij eruit zien? Wat maakt mijn nieuwe mobiel ’n echte Richard-mobiel?
Ik vind dat je met dat soort dingen niet lichtvaardig om moet gaan. Dat voorkomt teleurstellingen.
Maar goed, nu moet ik begrijpen dat veel van alle huidige ellende in deerniswekkend Congo is te wijten aan het feit dat het land schathemeltje rijk is aan een grondstof die voornamelijk gebruikt wordt bij de productie van, inderdaad, mobieltjes (en laptops). Het gaat om coltan, zeg maar het 'nieuwe rubber'. Onder koning Leopold van Belgiƫ werd de bevolking van de toenmalige kolonie massaal de handen afgehakt in een machtsstrijd om rubber*. En het gaat nu niet heel veel anders.

Wil ik straks een 6 megapixelcamera in mijn mobieltje? Onbeperkt web'n'walken (internetten volgens T-Mobile), touchscreen? En kan dat eigenlijk allemaal wel coltan-vrij?
Ik zat erover te denken mijn huidige mobieltje een jaar langer te houden. Ik weet 't, het is ongehoord en brengt enorme imago-risico's met zich mee (trendsetter die ik ben), maar toch...
Ondertussen weet ik helemaal niet hoe hoog het coltan-gehalte van mijn Sony Ericsson C902 is. Het is een fantastische telefoon, maar misschien komt dat juist omdat hij vol zit met dat spul. Weet ik veel?!
Al googlend en surfend kwam ik via de website van gemeenteraadslid Jeroen Fritz bij de petitie van zijn partijgenoot en Tweede Kamerlid Martijn van Dam, 'ik wil geen bloedmobieltje'. Die heb ik dan maar getekend, wat moet ik anders?

Blijft de vraag hangen en stelt u zich die vraag ook eens: Kleeft er nu bloed aan mijn sms-vingers?



* Ondertussen in Het Parool van zaterdag een foto waarop te zien is dat de VN nu op hun beurt rubbers uitdelen aan Congoleze vluchtelingen...






Geen opmerkingen: