vrijdag 27 februari 2009

Kennis Kwis

Wat weet jij van Haarlem? Dat is een andere vraag dan: Hoeveel vragen over Haarlem kun je direct én sneller dan veertien andere quizdeelnemers beantwoorden?
Ik weet best wat over Haarlem. Ik ben er niet voor niets geboren en getogen en schrijf als journalist bijna dagelijks over de stad. Maar stante pede ophoesten in welk jaar begonnen werd met het graven van de Amsterdamsevaart, lukt me niet. Dat ik zo'n beetje aan die inmiddels gedempte trekvaart woon, helpt niet.
Er zijn mensen met een geheugen voor feitjes - jaartallen, namen, titels - en mensen wier geheugen meer is ingericht voor de loop der dingen en de ontwikkeling van gebeurtenissen. Ik reken mezelf maar tot de laatsten, want bij de eersten hoor ik zeker niet.
Het graven van de Amsterdamsevaart begon in 1631. Kijk, ik weet dan weer wél hoe je dat snel opzoekt!
Vanavond wordt in de Janskerk de Haarlems Kennis Kwis gespeeld. Ook de redactie van Haarlems Dagblad is met een team vertegenwoordigd. Het is het winnende team van vorig jaar, waar ook ik deel van uitmaak. Dat de krant won, was echter vooral te danken aan collega's Renee de Borst en Arnout Heemskerk, daar ben ik eerlijk over.
Toch werd ik gisteren door Haarlem 105 uitverkoren om voor de radio een kleine generale te spelen. Met twee vragen: Wie is de beschermheilige van Haarlem en wat mocht Haarlem op keizerlijk gezag aan zijn wapen toevoegen?
Ik wist tot mijn opluchting beide antwoorden. Nee, ik ga ze hier echt niet geven. U zoekt ze maar lekker op.
Ik weet allang dat ik klaar ben voor vanavond: 'Hup Renee..! Hup Arnout..!!'

1 opmerking:

Filip Roman zei

als u in kwissen bent geïnteresseerd kan ik u deze aanbevelen.