maandag 5 april 2010

Hoe het verder ging

Hoe ging het verder met de Goede Week? Aangeland op Tweede Paasdag, kan ik in alle eerlijkheid stellen: best goed!


1 april (geen grap, wel grappig)
Na zelf maandag al de bloemetjes buiten te hebben gezet, vond ik woensdag een enorme bos bloemen op mijn bureau. Het was een voorbode van wat er die ochtend nog meer te gebeuren stond, met een aanleiding die ik nu hier dan wel openbaar wil maken: ik werk alweer 12,5 jaar in vaste dienst bij Haarlems Dagblad. Jip hoi, feest! Of zoiets.
Mijn verjaardag zie ik slechts eens in de paar jaar als een feestelijke gebeurtenis, zo’n jubileum is meer een kwestie van: eigen schuld. Wat niet wegneemt dat ik het bij HD, zeker na het vertrek van de domste man die ik ooit zag nu alweer zo’n anderhalf jaar geleden, buitengewoon naar mijn zin heb.
Dus in plaats van de uitnodiging om een kop koffie bij de directeur in Alkmaar te drinken maar gewoon af te slaan, nodigde ik de goede man uit voor een bezoek aan de redactie in Haarlem, hetgeen hem zichtbaar ook een verademing bleek ten opzichte van het idee een uur lang één-op-één jubilarisbeleefdheden met mij te moeten uitwisselen. Er was gebak en waren enthousiaste collega’s en, toen ik het haar aan de telefoon eenmaal ook had uitgelegd, een trotse moeder.

Witte Donderdag
Niet lang na het Laatste Avondmaal de heerlijke fles rode wijn die ik vorig jaar kreeg bij het verschijnen van mijn boekje gedeeld met onverwacht en fijn bezoek. We vergaten het brood.

Goede Vrijdag
De beoogd wethouder van D66 Jack van der Hoek aan het kruis genageld. Er waren daarvoor flink meer redenen dan Pilatus destijds had. Het wassen van handen in onschuld laat ik derhalve graag achterwege.

Stille Zaterdag
Daalde Jezus zoals de katholieke traditie vertelt af naar de hel om zijn triomf te tonen, de overwinning op Satan? Ik hield het na de boodschappen-voor-drie-dagen op een heel stille zaterdag: met de eerste nieuwe tabloid/berliner Volkskrant lezend in bed en ’s avonds afleveringen van Midsummer Murders en vooral Wallander (wat een prachtserie) op de Belg.

Eerste Paasdag
De kardinaal onderbreekt de mis in een oproep tot kalmte en zwijgen en verdomt even later zwijgt de paus. De wonderlijke wederopstandingen die een legertje priesters al ik weet niet hoe lang onder hun habijt niet onberoerd willen laten, mocht ook vandaag geen onderwerp zijn.
’s Middags de verjaardag van mijn broer gevierd.
’s Avonds onder meer een speciale Paasselectie van South Park op Comedy Central gekeken, met daarin uiteraard de Fantasic Easter Special. U wist dat de eerste paus, paus Petrus, eigenlijk een konijn was - Peter Rabbit? Niet? Dat was anders niet voor niets. Hulde aan de Hare Club for Men!

Tweede Paasdag
Zie ik tot mijn vermaak vanuit mijn raam dat veel mensen hun huis en het vrolijk samen zijn daarin alweer zo beu zijn na  één dag waarop zelfs de Appie Heijn gesloten was, dat men alweer massaal in het autootje is gekropen om te vluchten. 

Geen opmerkingen: