zaterdag 10 april 2010

Twitter II

Het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven: de anti-twitteraar is gaan twitteren.
Daar is begrijpelijk en terecht om gegniffeld. En dus vergt het wellicht wat uitleg. Waarom in Godsnaam??

Ik ben nog steeds enorm sceptisch ten opzichte van Twitter. Ik volg al langer zonder zelf een account te hebben de Tweets van de Haarlemse raadsleden (zie hier).
Jeroen Fritz, koning Twitter himself, is in alles wat hij doet het braafste jongetje van de PvdA-klas en twittert braaf wat hij braaf aan het doen is. Dat gaat ongeveer zo:
Ben nu mij vergadering aan het voorbereiden / Ik zit nu in die vergadering / Ik vind het heel goed wat onze wethouder Nieuwenburg doet / Ik vind het écht heel goed wat onze wethouder Nieuwenburg doet / Wás ik maar wethouder Nieuwenburg / Ik hou van de PvdA... 
Nou ja, ongeveer dan, hè..
Pieter Heiliegers twittert met mate en als hij twittert leert de wereld dat hij op dit moment aan een heerlijk glas wijn en de eerste asperges van het jaar zit en geniet.
Buitenparlementair keek ik wel eens naar Paul Lips, maar Paul Lips is nou eenmaal in niets beter dan in postbode zijn.

Dus ja, waarom in Godsvredesnaam?

Mijn collega Coen Polack vroeg t me. Om 't te gaan doen. En daar had hij een reden voor die ik erg sympathiek vond.
Coen baalt er als internetredacteur een beetje van het niveau van de meeste reacties op de HD-site. Het lage niveau wordt volgens hem, en dat geloof ik met hem, in de hand gewerkt door de  anonimiteit van de meeste reacties. Omdat bij Twitter anonimiteit niet werkt en reacties alleen te zien zijn voor wie ze wil zien, sluit je een hoop onzin uit.  Loopt iemand alleen maar stom te blaten? Dan volg je zijn Tweets gewoon niet.
Coen stelde mij en nog wat collega's voor te gaan twitteren. Als HD-redacteuren. Om een nieuwe interactie met lezers en anderen op internet aan te gaan.
Er is gekozen voor persoonsgebonden accounts in plaats van een verzamelbak waar we allemaal in terecht konden. Om t allemaal een beetje herkenbaar te houden en het reageren op andere twitteraars ook makkelijker te maken wat het beter mogelijk maakt discussies los te maken.
Vandaar dat zeven collega's zijn begonnen met twitteren: Coen Polack, Janette Luichies, Hedzer Faber, Ivo Laan, Leontien van EngelenPascal van Dongen en ik.

En nee, we twitteren dus niet, zoals sommigen (onder wie Peter Bruyn) suggereerde, omdat dat van de hoofdredactie moest. Die weet zelfs van niets.
We zijn nu een paar dagen bezig en kijken hoe het loopt. Ik moet zeggen: ik vind het best aardig om te doen en om te volgen.
Suggesties zijn welkom. Om het niet-twitteraars makkelijk te maken te zien wat ik al twitterend uitspook, staat er vanaf nu een Twitterblokje in de rechterbalk van dit blog. Als je er met de muis op gaat staan kun je naar beneden scrollen. Voor wie wil. Alleen voor wie wil..

(Zucht, wat heerlijk om even een persoonlijk stukkie te tikken van meer dan 140 lettertekens)

3 opmerkingen:

Brigit Kooijman zei

Hoi Richard,
Nou, dapper hoor :-) Even serieus, ik denk dat je echt lol in Twitter krijgt als er (naarmate je meer volgers krijgt) feedback komt, en ongetwijfeld krijg je ook ideeen en tips dankzij Twitter.

Chielie zei

"Als je er met je muis op gaat staan kun je naar beneden scrollen" - eh, nee hoor. Maar dat geeft niet. Als ik je oudere Tweets wil lezen dan de laatste zeg-maar-vijf kijk ik wel in m'n eigen Twitter-timeline ;-).

Richard zei

@Chiel: Jawel hoor! Nou ja, niet met je muis, maar met je cursor! :-)