zaterdag 22 maart 2008

Bruggen bouwen

Ik ben een brug aan het bouwen. Nou ja, laten we niet overdrijven. Ik heb de suggestie geopperd om op de plaats van de oude Sint Nicolaasbrug een fietsbrug over het Spaarne te leggen.
Diverse partijen in de Haarlemse gemeenteraad zeggen nu al jaren dat ze de fietsverbindingen tussen Haarlem-Oost en –West alsmede die tussen -Noord en –Zuid willen verbeteren, maar als puntje bij paaltje komt, kiest de meerderheid toch weer voor de auto.
Zo dreigen er op de Kruisweg straks toch bussen te gaan rijden op de zogenoemde Rode Loper voor de fiets, omdat omwonenden van de Jansstraat en Parklaan-oost aan de andere kant van het Stationsplein anders te veel gemotoriseerd verkeer voor hun deur krijgen. Een van de grootste bezwaarmakers is basisschool De Kring. U weet wel, dat is die zogeheten ‘kantorenurenschool’, die zijn openingstijden opzettelijk zó heeft vastgesteld dat ouders op weg van of naar het werk hun spruiten nog net even in dan wel uit de auto kunnen laden.
En als het niet voor de auto is, dan moet de fiets wel wijken voor gemotoriseerd ronddobberend plastic. Zo werd een paar weken geleden het plan voor een fietsbrug tussen molen De Adriaan en de Nieuwe Gracht over het Spaarne geschrapt. Het geld – 2 miljoen euro – zou een stuk beter besteed zijn als we er een haventje voor plezierbootjes voor zouden aanleggen – zo was de redenering. Een ideetje van Henk Vijn.
Nou moet ik zeggen, dat ik persoonlijk niet zo’n voorstander was van een brug op die locatie. Al was ze vanuit historisch oogpunt wel bijna net zo mooi als mijn brug; hier lag tot 1903 de oude Catharijnebrug als onderdeel van de oude vestingwerken. En omdat die brug ook wel bekend stond als Hoogebrug, had de naamgeving, ondanks het bestaan van de huidige Catharijnebrug, geen probleen hoeven zijn.
Maar zelf ben ik niet echt geholpen met een extra brug op deze plek. En eigenbelang is een niet te onderschatten belang, zeg ik altijd maar.
Aan een haven bij de molen zal ik ondertussen nog veel minder lol beleven. De kans dat ik ooit met de boot naar mijn werk ga, lijkt me gering. En mocht dat er tóch van komen, dan nog!

Dus ik dacht, ik help die zelfverklaarde fietsliefhebbers in de gemeenteraad een handje en stel zelf eens een mooie plek voor een brug voor. Eentje waar ik ook wat aan heb. Zie de krantenpagina hierboven (aanklikken om te vergroten).
Geef toe: het is een idee dat tot de verbeelding spreekt. Ik zie mezelf in navolging van Willem van Oranje wel onder de Amsterdamse Poort door, via deze brug het Spaarne over, hup de stad inrijden!
We zullen zien hoe het loopt met deze brug. Eén van de gemeenteraadsfracties heeft wethouder Divendal inmiddels verzocht de mogelijkheid ervan te laten onderzoeken. En hij beloofde daar over een paar maanden op terug te komen.

1 opmerking:

Anoniem zei

wie waren de voor- en tegenstanders van de fietsbrug bij molen de adriaan?