zaterdag 25 juli 2009

Black Pearl

Ik heb een hekel aan stofzuigen. En, eerlijk is eerlijk, dat is wel een beetje te zien als je in mijn huis rondloopt. Het is er regelmatig 'knus stoffig', zullen we maar zeggen.
Het is niet direct iets waar ik trots op ben, het is iets dat ik zo half en half heb geaccepteerd.
Ik heb een stofzuiger, daar ligt het niet aan. Ik heb al heel lang dezelfde stofzuiger: een oerdegelijke Panasonic MC-E81 DeLuxe. Die heb ik eind 1992 van mijn oma geërfd, die er toen toch ook al een paar van haar laatste jaren stofzuigend mee door haar huis was getrokken. Het ding is dus al dik twintig jaar oud en deed het tot voor kort nog uitstekend.
,,Dat komt omdat jij 'm nooit gebruikt'', hoor ik nu een vriendin grinnikend commentaar geven. Zij is er wel eens getuige van geweest dat ik daadwerkelijk aanstalten maakte eens grondig te gaan stofzuigen, daarvoor de stofzuiger zelfs al pontificaal midden in de kamer had klaargezet, maar 'm uiteindelijk aan het einde van die dag weer onverrichterzake in de kast heb opgeborgen.

Hij deed het tot voor kort uitstekend, inderdaad. Het is me nog niet zo lang geleden gelukt 'm te mollen. Dat is ook niet iets om trots op te zijn. Want, ik mocht hem dan niet zo vaak gebruiken, daardoor ging ik wel erg voorzichtig met 'm om. Maar een tijdje geleden heb ik 'm laten kletteren. Hoe dat nou precies zo kwam, laat ik nu even in het midden, maar hij is er niet ongeschonden vanaf gekomen, zo bleek later.
Dat de plastic handgreep van de slang flink was gebarsten, was tot daar aan toe. Dat de aan-en-uit knop lam was en alleen nog op 'aan' kon, was te overzien. Maar er klonk sindsdien een steeds zorgwekkender gehoest en gekuch uit de motor. En hij 'at' niet meer goed; had liever dat ik 'm het stof voerde dan dat hij het op eigen kracht naar binnen slurpte. Tja...

Er is al even niet meer gestofzuigd in mijn huis. De klus die er nu ligt, durf ik niet meer met het oude beestje te klaren.
En daarom - de zojuist genoemde vriendin gaat nu smalend lachen - heb ik vanmorgen een spiksplinter nieuwe stofzuiger gekocht. En niet zomaar eentje. Ik heb voor bijna 200 euro een stofzuiger gekocht die volgens de Consumentenbond het best presteert op zowel tapijt als harde ondergrond. De Miele Black Pearl 5000!

Was dat nou niet een beetje overdreven Richard, voor iets wat je toch niet gebruikt...?
Hmmm... ik mag toch wel proberen mijn leven te beteren? En met deze heel erg fantastische stofzuiger, is het vast ook veel leuker om te stofzuigen. Toch?

Hij doet het trouwens goed in de verkoop, vernam ik bij Scheer en Foppen. Het was alweer de laatste. ,,Het is dan ook een van de weinige stofzuigers met een beetje neutrale kleur'', stond een medewerker de verkoper die mij aan het helpen was bij. Mijn verkoper en ik keken elkaar vervolgens heel even aan. ,,Kleur is misschien niet het belangrijkste bij een stofzuiger...'', probeerde de verkoper voorzichtig. ,,Ik heb niet direct de ambitie om er een show voor vrienden en bekenden mee weg te geven'', zei ik.

Maar vooruit: als iemand er vanmiddag speciaal voor langs wil komen, wil ik wel voor één keertje...





Afspelen voor onvervalst stofzuigernummer!

Geen opmerkingen: